online ouderavond digitale weerbaarheid met tips

Woensdag 27 januari 2022

Online ouderavond digitale weerbaarheid

 

Introductie/aanleiding

Welkom, goed jullie hier allemaal te zien aan de andere kant van het scherm! Na de aankondiging in de Schoolbel en vooruitlopend hierop hebben al enkele ouders Ariadne benaderd met vragen, kennis en ervaring over dit onderwerp van digitale weerbaarheid. En dat is fantastisch! Want dat is juist de bedoeling van het initiatief dat we hier willen bespreken. Wij alleen hebben de wijsheid niet in pacht, maar samen kunnen we ongetwijfeld wel een deuk in het pakje digitale boter slaan. Maar goed, voordat we verder gaan met de inhoud stellen wij ons nog even voor. Ik ben dus Robbert Hoving. Vader van Sebastian en Alexander uit respectievelijk klas 4 en 2. Ik werk bij de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen en als onafhankelijk instituut adviseren wij de overheid over voorkoming en bestrijding van uitbuiting en seksueel geweld tegen kinderen. En jullie begrijpen, daar kom ik veel tegen wat we niet willen dat er met kinderen gebeurt. Dat is waarom ik tijdens ouderavonden weleens lastig kon zijn en doorgaan over de rol die onze school kan hebben bij het bevorderen van de veiligheid van onze kinderen. Sannie heeft me toen benaderd en zijn we hier samen mee aan de slag gegaan.

 

Urgentie van het probleem

Toen we hiermee begonnen merkten we gelijk dat jullie ook veel tips en vragen hebben. Dat we hier allemaal mee bezig zijn is hartstikke goed. Wellicht hebben jullie ook begin de maand de krantenkoppen gezien over het verspreiden van naaktfoto’s op een kwart van de Nederlandse basisscholen.

 

 

Dit willen wij natuurlijk op onze school en bij onze kinderen voorkomen. Voordat ik jullie meer ga vertellen over hoe we dat met elkaar willen gaan aanpakken (of in ieder geval proberen aan te pakken), wil ik jullie eerst wat achtergrondinformatie geven.

 

Laat ik eerst nog even positief beginnen. De onlinewereld brengt ons allereerst veel goeds; het is positief dat deze mogelijkheden er zijn. Bijvoorbeeld het maken en delen van foto’s met opa en oma, op de hoogte blijven van het nieuws en in contact blijven met onze dierbaren. Tijdens de lockdown is dat alleen maar versterkt. Niet alleen bij ons, maar ook bij onze kinderen. Als er iets is wat kinderen achter een scherm jaagt is het wel een lockdown. Van ‘ik ga maar gamen want ik verveel me’, tot ‘ga alsjeblieft achter een scherm zitten want dan kan ik mijn werk doen als ouder’ maar ook tot ‘we gaan digitaal lesgeven’. Hoe noodzakelijk dat ook is, vaak hebben we als ouders geen idee wat ze precies achter dat scherm doen. Spelletjes waarvan wij denken dat ze veilig zijn, hebben bijvoorbeeld ook een chatfunctie waar kinderen contact hebben met onbekenden…

 

Zo zien we, in de kranten maar ook in de onderzoeken van de Nationaal Rapporteur, steeds vaker enge verhalen of hoge cijfers voorbij komen die laten zien dat kinderen niet voldoende beschermd zijn in de online wereld. Bijvoorbeeld het verhaal van een meisje dat via een online paardenspel in een hotel met een Amerikaan wordt gevonden of een jongen die zijn eigen leven neemt omdat hij niet weet hoe hij de verspreiding van zijn naaktfoto’s kan stoppen. Uit de cijfers blijkt ook dat het overgrote deel van zowel daders als slachtoffers van seksuele uitbuiting minderjarig is. En dan de online leefwereld daar een grote faciliterende rol in speelt.

 

Digitale weerbaarheid/veiligheid

Zoals met het alles in het leven, van zwemmen tot het verkeer, is belangrijk om enkele basiskneepjes onder de knie te hebben om veilig deel te nemen. Zo ook aan het digitale verkeer. Want kinderen krijgen bijvoorbeeld plots een telefoon, met een hele digitale wereld erachter. Maar hoe kunnen kinderen daar veilig zijn, en hoe leer je hen dat dan goed? Daar is niet één recept voor. Tegelijkertijd is er dus een vergelijking met het echte leven: op straat leren we de kinderen ga niet met vreemde mensen mee. We leren ze fietsen of scooter rijden, dat pesten gemeen is, of als je een geheim kent of hoort van iemand om dat niet door te vertellen. Waarom zouden we ze dat online niet kunnen leren? Het gaat dus niet om de techniek, het gaat om hoe je offline en online met elkaar omgaat. De onlinewereld loopt als een rode draad door het leven heen, zeker van jongeren. Spannende foto’s maken is een heel normaal onderdeel van de (seksuele) ontwikkeling van kinderen.

 

Het is daarom belangrijk zowel de school als de ouders de kinderen leren hier goed mee om te kunnen gaan. Zeker in de hogere klassen omdat de overgang naar de middelbare school een emmer ijswater kan zijn, als er thuis niets is gedaan in de voorbereiding hiervoor. De school pakt ook dit onderwerp met beide handen vast en er wordt geprobeerd digitaal lesgeven op een ‘Vrije School’ manier onderdeel te laten zijn van het aanbod.

 

Het initiatief/plan van aanpak

Kinderen tegen die uiteindelijke uitwassen beschermen, dat is voor mij de persoonlijke motivatie om dit te doen. Met zijn allen het gesprek voeren en van elkaar leren, oprecht nieuwsgierig zijn naar elkaar, dat is volgens ons de sleutel hoe met de nieuwe onlinewereld om te gaan als ouders en leerkrachten. Om vervolgens het beste mee te geven aan onze kinderen. Net als wij met elkaar in gesprek gaan, zo moet ook het normale gesprek aan de keukentafel hierover kunnen zijn met onze kinderen. Want dan kunnen ze bij je terecht, ook als er online situaties zijn waar ze over twijfelen of waar ze zich niet veilig voelen. Volgens ons is belangrijk ingrediënt om neutraal te zijn. Ik heb bijvoorbeeld de tip gevolgd om de gaming console in de woonkamer te zetten en tijdens de spelletjes er soms naast te gaan zitten. Zo kan ik het dus goed in de gaten houden. En zo nu en dan ook speel ik ook mee om langs die band het erover te kunnen hebben. Zelf heb ik weinig tot niets met gamen of de onlinewereld. Maar als ik dat zeg of non-verbaal laat merken keur ik het af en doen ze het echt wel zonder mij. Zo niet thuis, dan wel bij vriendjes of vriendinnetjes. Daarnaast, maak het niet te spannend. Ja, het kan er doodeng zijn en je kunt erin verdwalen en de meest nare dingen tegenkomen of je snapt er zelf als ouder wellicht geen fluitketel van. Maar dat is uiteindelijk in een bos niet anders. Maak bijvoorbeeld eens samen een account aan. Deze tips, maar ook juist die van jullie, willen wij met elkaar gaan delen.

 

Voor en tijdens de eerste lockdown hebben we enkele ouderavonden bezocht en een open gesprek gevoerd over dit onderwerp en wat ouders zelf al doen. Bedoeling daarvan was om de bewustwording te vergroten. Daarnaast om alle tips en tricks te verzamelen en zo de algemene wijsheid te vergroten door te leren van elkaars aanpak maar ook van zaken die niet goed gingen. Helaas zette de lockdown nummer zoveel een streep door de andere ouderavonden.

 

Daarom is dit de kick off om dit initiatief weer nieuw leven in te blazen. Het idee is iedere klas langs te gaan om het erover te hebben en tips en tricks met elkaar te bespreken. Wij staan immers, als leerkrachten en als ouders en verzorgers als een kring om deze kinderen heen. Laten wij dan ook profijt hebben van elkaar.

We kijken of we dat onderdeel maken van de ouderavonden, of het separaat doen zodat we niet tot na middernacht bezig zijn naast de reguliere stof van de juffen en meesters.

 

 

Ook voor deze gesprekken is neutraliteit goed om te benadrukken. Het gaat erom respectvol met elkaar om te gaan en ook hoe eenieder ervoor kiest met de technieken om te gaan. Van niet tot heel veel beeldschermen maar ook of en wanneer een kind een telefoon krijgt. Want respectvol met elkaar omgaan is wat we ook onze kinderen mee willen geven.

 

Goed, tot zo ver de aftrap. Zijn er vragen?

 

Na de vragen: Bij deze daarom ook de oproep, wie wil er meehelpen? Wie heeft al ideeën? Of wie vindt het gewoon leuk om hiervoor de handen uit de mouwen te steken. Voel je tot niets verplicht. Benader ons gerust via een PM. Of niet, ook prima.

 

Afsluiting

Dank jullie allemaal nogmaals voor de tijd en aandacht en maak er een mooie verdere avond van!

 

S (gast)20:31

Ik zou het bijv. fijn vinden om praktische tips te krijgen hoe/waar je de websites kan zien die je kind bekijkt en deze evt. kan blokkeren.

  • F20:34

Onze oudste kreeg een telefoon op voorwaarde dat ze zich aan onze regels zou houden: een A4tje met afspraken zoals inleveren tel. in avond, nooit foto’s van anderen door te sturen zonder antwoord, nooit gesprek starten met iemand die je niet kent, etc.
Was tip van andere ouder van school. Zonder toestemming bedoelde ik (foto’s doorsturen)

W (gast)20:36

zou je dat contract kunnen delen?

J (gast)20:42

Kidzlock is een fijne beveiligingsapp.

J20:42

https://wij.nl/peuter-kleuter-spelen-leren/artikel/kind-beschermen-op-internet-6-x-zo-is-je-kind-veilig-online

Kind beschermen op internet? 6x zo is je kind veilig online

  1. Zorg dat je in de buurt bent Zet de computer, laptop of tablet in een ruimte waar je zelf ook vaak bent, bijvoorbeeld de huiskamer. Dit geldt ook voor spelen op een smartphone. Zo kun je een oog...

wij.nl

 

https://www.oudersvannu.nl/kind/praktisch/veilig-internetten/#:~:text=Met digitaal ouderlijk toezicht kun,een app van) externe partijen.

 

Veilig op internet: hoe bescherm je je kind online?

Filmpjes kijken, spelletjes spelen. De meeste kinderen zitten regelmatig online. Goed om te weten hoe je je kind tegen online gevaren kunt beschermen. Veilig internetten: hoe zorg je daarvoor?

www.oudersvannu.nl

 

https://watouderswillenweten.nl/top-10-tips-mediawijsheid/

Top 10 tips mediawijsheid

Voor veel ouders is de plek die online media innemen een dagelijks kopzorg. Hoe slecht is al dat mediagebruik? Buitenspelen

watouderswillenweten.nl

 

b (gast)20:44

https://www.goodgirlscompany.nl/ouderlijk-toezicht-apps-smartphone/

L20:47

Diezelfde vraag/toevoeging heb ik ook voor de tweede klas

R20:48

peter: de privacy van whatapp vind ik een reden om voor een alternatief te kiezen.

F20:51

Beeld en Geluid heeft lessen

20:54

https://www.beeldengeluid.nl/onderwijs/trainingen-voor-leerkrachten-en-docenten

Trainingen voor leerkrachten en docenten | Beeld en Geluid

Een goed begrip en het efficiënt kunnen inzetten van media wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Daarom traint Beeld en Geluid op school ook leerkrachten en docenten (in opleiding). Met progr...

www.beeldengeluid.nl

 

https://beeldengeluid.nl/onderwijs/docenten/basistraining-mediawijsheid-en-burgerschap

Basistraining Mediawijsheid en Burgerschap | Beeld en Geluid

Jouw leerlingen/studenten groeien op in een gemedialiseerde wereld. In hoeverre ben jij in staat hen daarin wegwijs te maken? Hoe mediawijs ben jijzelf? Doel van deze basistraining is om jouw basis...

beeldengeluid.nl

 

https://www.socialmediawijs.nl/lesmateriaal-gastlessen-po-vo-mbo/?gclid=Cj0KCQiA_8OPBhDtARIsAKQu0gZIMdBzSlzS5EnkkD8Ch9jYZa0NVufm75_u_R7L3LyWGVrB7eRJ3WIaAs3tEALw_wcB

Lesmateriaal & Gastlessen - Social Media Wijs

Social Media Wijs heeft een uitgebreid aanbod aan lesmateriaal en gastlessen voor primair-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs.

www.socialmediawijs.nl